Zarząd Transportu Metropolitalnego rozstrzygnął przetarg i podpisał nowe umowy przewozowe. Kontrakty na obsługę sieci połączeń na łączną kwotę 270 mln zł i 25 mln wozokilometrów wygrali przewoźnicy Usługi Transportowe Pawelec Krzysztof oraz konsorcjum LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar S.J i PKS Południe sp. z o.o. Obie firmy do realizacji nowych zadań będą potrzebować ok. 40 nowoczesnych autobusów.
Realizacja kontraktów, wartych w sumie ok. 270 mln zł, rozpocznie się 1 czerwca tego roku. Zapewnione zostaną połączenia na ok. 20 liniach w 16 miejscowościach – m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach i Zabrzu. Organizator komunikacji miejskiej szacuje, że przewoźnikom do realizacji umów potrzebne będzie w sumie ok. 40 nowoczesnych pojazdów. Od połowy przyszłego roku pojazdy te nie będą mogły być starsze niż 8 lat.
– Następuje systematyczna wymiana pojazdów na bardziej nowoczesne, bardziej ekologiczne, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze. Od początku ubiegłego roku podpisujemy umowy przewozowe, które obligują przewoźników do stałego podnoszenia standardów w tym zakresie – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. – Klimatyzacja, ładowarki USB, Internet, ogrzewanie, monitoring, odpowiednie oświetlenie, system informacji głosowej i wizualnej, czy też rozwiązania sprzyjające szeroko pojętemu bezpieczeństwu to tylko niektóre z udogodnień, które w nowych umowach przewozowych są standardem – wymienia Michał Wawrzaszek.
Wzięto pod uwagę również potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Przewoźnicy będą musieli zadbać o to, aby w ich pojazdach znalazły się rozwiązania, które ułatwiają podróżowanie właśnie tej grupie pasażerów. Chodzi m.in. o funkcję przyklęku, która pozwala na obniżenie pojazdu w kierunku krawędzi przystanku, o podnośnik lub rampę najazdową oraz o specjalne, wydzielone powierzchnie w autobusach – te wszystkie rozwiązania są dedykowane osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo, w pojazdach będą znajdować się wyróżniające się kolorem specjalne siedzenia dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, przyciski otwierające drzwi z informacją „Stop” zapisaną w alfabecie Braille’a, czy też odpowiednio zaprogramowany i zaprojektowany system informacji pasażerskiej (dźwiękowy, czyli głosowe zapowiedzi oraz wizualny, czyli ekrany).
Inne przewidziane w umowach rozwiązania to m.in. monitoring (kamery wewnętrzne i zewnętrzne), czy też automatyczna emisja sygnałów akustycznych i świetlnych ostrzegających o zamykaniu drzwi.
ZTM od początku 2022 r. podpisuje z przewoźnikami realizującymi połączenia na liniach komunikacji miejskiej nowe umowy przewozowe. To w nich uwzględniane są m.in. standardy dotyczące np. wymagań pojazdów.
Dobrym przykładem jest np. klimatyzacja, na którą pasażerowie bardzo często zwracają uwagę w okresie letnim. Jeszcze w 2020 r. ponad połowa (53%) autobusów, tramwajów i trolejbusów nie miała takiego systemu. W 2023 r. sytuacja się odwróciła – klimatyzację mają już dwa z trzech pojazdów (64%). Tendencje wzrostowe, biorąc pod uwagę ten sam okres, widoczne są również np. w przypadku ładowarek USB (wzrost z 30 do 52%), WIFI (wzrost z 39 do 60%), systemów zliczania pasażerów (wzrost z 24 do 42%), czy monitoringu (wzrost z 52 do 70%). Coraz lepiej wyglądają również dane dotyczące emisji spalin. W 2020 r. pojazdy spełniające normę EURO 6 stanowiły 38%, dziś jest to już ponad połowa (55%).